Fără Supărare

Dacă te simţi lezat, nu te supăra pe mine

Manipulare chiar și cu burtiere

Burtiera funny

Burtiera funny (via reportervirtual)

Multe dintre televiziuni, în special cele de știri, folosesc burtiere (crawl-titles).
Este vorba de acele texte care apar în partea de jos a imaginii. Sunt sub formă de text static (titluri în general), sau/și cursive (benzile de text care circulă pe ecran cu știri scurte în general).

Chestia este că aceste burtiere pot fi (și uneori chiar sunt) folosite pentru distragerea atenției cu scopul de a lăsa telespectatorilor anumite informații fără ca aceștia să le mai și analizeze.

Este vorba aici de un principiu interesant de funcționare al creierașelor noastre: informația (de aproape orice fel) este asimilată foarte ușor de către creier, în timp ce respingerea unei informații necesită efort cognitiv.
Iar în momentul în care atenția ne este distrasă nu mai facem efortul necesar de a analiza și eventual a respinge o informație, ci o preluăm ca atare.

Să vă dau și un exemplu. E puțin forțat, dar sper să se înțeleagă.
Avem două cazuri foarte puțin diferite în care cineva trece pe lângă voi pe stradă și vă prezintă o informație:

Cazul 1 - știați că cea mai bună bere din lume tocmai a fost declarată PissWasser?

Cazul 2știați că cea mai bună bere e Pisswasser? ah, și vedeți că aveți șlițul desfăcut. La revedere, am fugit..am văzut-o pe Angelina Jolie vis-a-vis.

În prima situație vă gândiți imediat: ce spanac e pisswasser, cine a declarat-o cea mai bună și de ce îmi spune asta un tip îmbrăcat cu un tricou de-al lor? Cel mai probabil e o minciună.

În al doilea caz în schimb, s-ar putea să vă uitați după Angelina și dacă e desfăcut sau nu șlițul. Informația despre bere are acum mult mai multe șanse să treacă neobservată. Nu mai stați să vă uitați cine v-a transmis informația și ce vroia cu chestia asta.
Iar din acest motiv, poate peste vreo săptămână-două vedeți la un moment berea pisswasser și vă gândiți “am auzit eu undeva că asta e o bere bună“. Nu mai țineți minte cine v-a spus asta și când, dar știți că ați auzit-o la un moment dat.

Astfel, după cum sper că am reușit să fac să se înțeleagă din exemplul de mai sus, în momentul în care îți este distrasă atenția nu mai analizezi întreaga informație primită.

Iar atenția se distrage extrem de ușor. Nu te uita la tastatură! Câți dintre voi v-ați uitat sau măcar v-ați gândit la tastatură acum? Presimt că majoritatea. Deci despre ce vorbeam? Că eu am uitat gândindu-mă la acea tastatură :)

Ei bine, pe același principiu pot fi folosite și burtierele de la televiziuni. Avem un studio cu mulți invitați care vorbesc, iar în josul imaginii se perindă tot felul de informații pe burtieră.
Pe lângă titlurile de jumătate de ecran care întăresc niște afirmații nu neapărat verificabile, mai apare și această parte de distragere a atenției. Așa că în timp ce vedeți o știre bombă prezentată pe burtieră și care vă distrage atenția, mai vă intră pe ureche (măcar fugitiv) și informația prezentată în cadrul emisiunii de vreun invitat.

Și așa vă puteți treziți la un moment dat că vine vorba despre nu știu ce firmă (sau politician, partid, lege s.a.m.d).
Vă aduceți aminte că ați auzit la un moment dat despre ea la televizor ceva de rău (sau de bine, dar mai rar asta). Dar o să mai țineți minte că ați auzit de rău fix de la un reprezentant al concurenței?

, , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>