Fără Supărare

Dacă te simţi lezat, nu te supăra pe mine

România – o țară a geniilor?

Sper că toată lumea a văzut subiectele date la examenul copiilor de clasa a 8-a – evaluare națională / capacitate sau cum vreți să îi mai spuneți.

Dacă totuși cumva printr-o minune nu le-ați văzut, uitați aici subiectele de la matematică pentru a înțelege mai bine rândurile următoare:

În condițiile acestui examen extrem de dificil, avem o statistică ce ne spune că în București au fost 1286 de note de zece la matematică din cei 11 mii de elevi înscriși la examen.
Adică, din punct de vedere al subiectului matematică, avem peste 10% dintre elevii de clasa a 8-a care sunt perfecți.

Putem spune că România este pe cai mari în cazul acesta? Că avem o țară în care vom găsi adevărate genii ale matematicii? Poate doar dacă ne-am uita doar la note și am face abstracție de restul.

Dar din păcate am văzut și subiectele. Mie așa ceva mi se pare bătaie de joc. Ca un elev căruia i-a plăcut matematica, aceste subiecte mi se par o adevărată insultă la adresa copiilor care chiar se pricep la matematică și în același timp și o mare problemă.

În primul rând, ca să stabilim nivelul – eu, cu cunoștințele pe care le aveam în clasa a patra,  aș fi putut lua cu siguranță nota 5 (subiectele de pregătire pentru olimpiada din clasa a 4-a erau mai dificile cred că decât toate subiectele de algebră din acest test).

Și apoi să ne uităm și prin prisma elevilor și părinților lor. Ce motivație mai are un elev bun să învețe și să devină mai bun în condițiile în care vede că poate să ia o notă de zece fără să fie nevoie să învețe mare lucru? Când vede că are mulți colegi care nu au fost niciodată prea atrași de matematică, dar chiar și așa vor lua și ei tot zece.
Cum mai pot părinții să îi spună unui copil că trebuie să invețe în condițiile în care la cel mai important examen pe care îl are până la această vârstă nivelul este atât de jos?

Asta ca să nu mai vorbim de toate problemele care pot apărea. Un copil foarte bun la matematică, din cauza examenului ăsta derizoriu la care au luat atâția zece, poate nu mai reușește să ajungă la un liceu bun pentru că a luat o notă ceva mai mică la română.

Și apoi apare și problema acestui sistem de evaluare care e tembel din start. Un sistem care pune în balanță notele din toată școala generală și care poate duce la situații total stupide în care să ratezi liceul preferat din cauza unei medii din școală.
Și pentru că toată lumea a luat note uriașe la această evaluare națională, departajarea chiar poate ajunge să se facă și din cauza acelei eventuale medii mai amărâte de la o materie gen muzică/desen pentru care nu toți au aptitudini și profesori care să dea zece la toată lumea.

Nivelul evaluării corecte se duce pe apa sâmbetii cu astfel de examene.
Dar na, îl avem pe discipolul Abramburicăi și un întreg conglomerat în spate care țin morțis să ne spună că avem un sistem de învățământ “performant“, probabil unul în care toți trebuie să ajungă să facă o facultate și eventual și să devină “doctori“.

Pentru că ceea ce se realizează de fapt este un sistem care promovează mediocritatea, plafonează elitele, bagatelizează performanțele și devalorizează întreaga ierarhie școlară.

P.S. Chiar și așa, în ciuda acestui examen incredibil de ușor, peste 25% dintre elevii de clasa a opta din toată țara nu au reușit să obțină nici măcar un amărât de cinci.

Să ne bucurăm deci că ei ne vor plăti nouă pensiile!

, , , ,

16 Responses to “România – o țară a geniilor?”

  • Naiman Dan says:

    Comparativ cu subiectle care le au spaniolii de exemplu la examenele lor care ar fi echivalentul capacitatii la noi (zic de spanioli si nu de altii deoarece am avut ocazia sa le vad) sunt decente.

    ” Ce motivație mai are un elev bun să învețe și să devină mai bun în condițiile în care vede că poate să ia o notă de zece fără să fie nevoie să învețe mare lucru? ”

    Un elev nu stie chestia asta, iar daca un elev invata doar pentru nota, e trist :)

  • Fara Suparare says:

    Evaluarea Nationala nu are nici o legautra cu Olimpiada… Cine e performant, va fi performant. Precum numarul de diplome obtinute nu conteaza in fata unui angajator, la fel e si cu Evaluarea Nationala. Ar fi mai bine daca totusi nu s-ar face degeaba, aici sunt de acord.

  • Ciobanu Liviu Vasile says:

    Faza cu platitorii de pensie nu am inteles-o… ti se opresc niste bani la leafa pentru pensie, de ce crezi ca nu iti vor ajunge? Ei isi vor plati sau nu, la randul lor pensia…

    • admin says:

      Asta la pensiile private. La pensia de stat noi plătim pentru cei care sunt la pensie acum, iar dacă noi mai prindem pensia, ea va fi plătită de cei care muncesc atunci

  • Ginxy says:

    Singura greseala pe care o vad este ca nu a existat un subpunct care sa faca diferenta intre cei de 9-8 si cei de 10. In rest ma scuzi, simplute au fost mereu daca ai curiozitatea sa le cauti pe net. Si asa 25% din plaiesi si jupanite au dat cu stangul in dreptul. Trierea sa se faca la BAC, pentru a accede la o facultate doar cei care merita. In definitiv trebuie sa existe elevi si in scolile profesionale, de meserii, colegii tehnice…nu toti se nasc intelectuali.

    • admin says:

      Părerea mea e că ar trebui să fie ușoare până la nota cinci, dar parcă nu chiar atât de ușoare.
      După aceea să fie din ce în ce mai grele pentru a putea face o departajare clară intre elevi (fără a da în extrema cealaltă evident)

  • Ginxy says:

    :) ) ce e aia pana la nota 5? Uite exemplu, anul trecut acest examen a fost numai o țâră mai dificil, dar tot usor. Rezultatul? 33,9% dintre absolvenţii de clasa a VIII-a au obţinut medii sub 5. Cand ai asemenea statistica, tu incerci sa-i incurci si mai tare? Nu uita ca s-au dat niste evaluari in cursul acestui an. Dupa ce au tras concluzia ca raman fara elevi de liceu promovabili in proportie de 60-70% cred si eu ca au dat ce au dat.

    • admin says:

      mi se pare corect… elevii stiu din ce in ce mai putine lucruri, nu umblam sa schimbam ceva in aceasta privinta, doar le dam si noi examene din ce in ce mai usoare.

      Ah, si promovam in continuare “valoarea” de a fi nevoit sa iei note cat mai mari la toate materiile posibile si imposibile prin umflatul notelor (de multe ori cu largul concurs si cateodata chiar obligatie a parintilor de a ingropa in cadouri niste profesori)

      • Ginxy says:

        Schimbarea in invatamant a demarat dupa 89. De atunci se tot chinuie sa ne aduca “la nivelul” european, american, etc. Si uite ca au reusit. Programa de cacat nu au facut-o astia de acum, se căcătizează de ani buni. Acum se arata roadele declaratiilor stiu eu cui: “Situatia educatiei Romaniei este dramatica. Dramatica din punct de vedere al calitatii (…). Am convingerea ca despre papadie sau salata, orice copil daca intra pe Google afla cum e cu papadia si salata, daca vrea sa stie despre istoria antica, Herodot… intra pe Google. Hai sa revenim pe o programa adecvata, neincarcata si, pe cat posibil, adaptata economiei Romanesti” Acum intelegi? Si ceilalti au gandit la fel, dar n-au spus-o in gura mare. Adevarul este ca “cineva” ne vrea prosti.

  • mihaela says:

    “Elevi stiu atat de putine lucruri” PENTRU CA ASA TREBUIE. Nu trebuie sa intelegi ca toate punctele de pe cerc sunt egal departate de centru (probleme cu cerc “nu se dau”). Nu-i nimic, roata este deja inventata, noi nu mai trebuie sa facem nimic.
    Dar vor veni forta centripeta si miscarea circulara uniforma la mecanica in clasa a 9a … Sau poate nici alea nu se fac? CIne stie?

  • mihaela says:

    Ai observat ca la primul subiect nu trebuia nici macar sa stii ordinea operatiilor? clasa a 2a

  • Victor says:

    Nu inteleg care e faza cu stupul de albine. Adica e o problema de geometrie si atat. De ce au denumit obiectul “stup de albine” daca nu s-au mai legat deloc de asta in cerintele problemei.
    La fel si cu locul de joaca.
    Nu e dreptunghi, e loc de joaca.

  • [...] Cât despre cele mai vizionate articole, ele se pot vedea acum în sidebar-ul din dreapta, iar cel mai comentat articol din ultimul timp este cel referitor la evaluarea națională [...]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>